Ja tack, vi vill åka till Cannes och ta emot ett lejon!

Tänk dig att du tränar. Du tränar mycket. Säg 8-12 timmar per dag, året om, teori varvat med praktik. Du gör det tillsammans i ett team där alla brinner passionerat för det dom gör. På toppen av det är alla extremt tävlingsinriktade. Alla vill vara bäst. Bäst när det gäller.

Påminner det om något? Ja, ta vilket elitidrottslag eller elitidrottare som helt i Sverige eller världen.

Jag har upplevt möten med potentiella kunder som, i deras första mening, sagt att de är helt ointresserade av att vinna reklampriser, som om det vore fult och dåligt. Skulle samma person verkligen säga samma sak till ett idrottslag eller till en idrottsman/kvinna? – Jag är ointresserad av att du ska tävla och vinna priser.  Otänkbart, eller hur?

Jag förstår att kunder inte tycker att byråns jobb endast ska handla om att vinna reklamtävlingar. Jag håller med. Fokus för en byrå ska alltid vara att skapa relevant kommunikation för den uppgift som kunden vill lösa. Men riktigt bra kommunikation kan ju lösa, eller stödja, uppgiften på ett sådant sätt att det bokstavligen tar luften ur en. Det är vad en riktigt bra byrå gör. De löser inte bara uppgiften utan de löses med hjälp av strategier och kreativitet som gör jobbet bättre än någon annan. Det får människor att stanna till för att reflektera, ändra attityder, mönster och beteenden. I större grad. Det är också det tävlingarna ska fånga upp. De goda exempel som kan mätas i hårda fakta och bedömas i mjuka värden.

Ja, ja. Ni tycker möjligen att det inte går att jämföra eftersom idrottarens uppgift är att tävla och att sträva mot att vinna tävlingar och det är inte en byrås (ska ha kundens bästa i sinnet). Korrekt. Men tävlingarna gör samma jobb för byrån som för elitidrottaren: Tvingar byråerna att utvecklas för att vilja vara bäst. Tvingar byråerna att träna mer, hårdare och mer fokuserat än någon annan.

För oss i kommunikationsgruppen Norrland 2 är tävlingar en viktig del av vår vardag. Det gör att vi hittar kraft och mod att göra lösningar som tar luften ur oss själva, kund och konsument. Det skapar en stolthet som svetsar samman gruppen (inklusive kunden) till ett ännu mer hårt arbetande team. Det levererar bättre resultat till våra kunder och sist men inte minst så bevisar det att det går att skapa kommunikationslösningar i Norrland & Mästerbotten som är minst lika bra som någon annan stans i världen. Det är inte längre förbehållet storbyråer i New York, Paris och Stockholm.

Men säg, för sakens skull, att vi slutar tävla i reklam. Låt oss även då sluta tävla i idrott. Lägg ned OS, och VM eller varför inte NHL, när vi liks är igång. Vi kan ta ett snack med fröken Kalla och be henne tagga ned lite, hon är ju lite för bra när hon tävlar.

Skulle vi göra det? Nope.

Låt oss i stället tävla mer. Jag vill uppmana varje kund och byrå norr om Sundsvall att börja skicka bidrag nationellt och internationellt. Det är nämligen så att jantelagen och vår egna svaga självkänsla hindrar oss från att tro att vi har en chans. Men det har vi, jag lovar. Kolla på vår lilla kommunikationsgrupp (Heja!, Halleluja, Punkt PR) vi har under senaste åren blivit både nominerad och vunnit priser som tidigare kändes långt borta. Och vi har ju bara börjat…

Så nästa gång en potentiell kund dyker upp så hoppas jag att den personen säger. – Jag har extremt komplexa kommunikationsutmaningar och jag vill vinna ett Cannes Lions award.

Mitt svar: – Bring it on!

#lokalvärldsklass #mästerbotten

PS: Grattis Balticgruppen, Blå Huset, Gainomax, Heja, Halleluja och Wenderfalck som nominerades i fyra kategorier på Gyllene Hjulet i går kväll.

Annonser

En reaktion på ”Ja tack, vi vill åka till Cannes och ta emot ett lejon!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s