Tantsnusk från Stensele, tips till framtidens byråer

”Hellre liten och rapp än stor och slapp” brukade min mormor påminna mig om när jag som liten kille i Stensele kom hem från skolan och gnällde över att jag var betydligt kortare i rocken än mina skolkamrater. Då var det svårt att tugga i sig sanningen. I dag vet jag att min mormor var och fortfarande är en klok kvinna.

Det stormar i kommunikationsbranschen. Jag märker det bland kollegor och vänner. De lite större etablerade mellanbyråerna fightas med både identitetskris och lönsamhetsproblem, i hela riket. De sitter fast med personal som kanske skulle behöva inspireras att söka nya utmaningar. Drömmer om omställning till en mer digital framtoning medan 90% av alla anställda har traditionell kunskap i ryggsäcken. Ja, listan kan göras lång.

Medialandskapet förändras och våra konsumenter ställer nya krav på varumärken vilket i sin tur leder till att våra kunders förutsättningar och möjligheter ändras. Idag och i morgon kommer reklam handla om att nå in och beröra och inte nå ut och skrika högst. Det handlar om att skapa relevant kommunikation som engagerar och ger varumärken mening i människors liv. Dom som inte lyckas lyfta blicken, tänka nytt och drivas av nyfikenhet, ödmjukhet och effekthunger kommer offras. Hårt.

Efter att offerbålet har slocknat så kommer kommunikationsbranschen, med stor säkerhet, domineras av två olika typer av byråer. De stora, som är skickligt organiserade, med ett brett utbud och spetskompetens inom specifika discipliner. Men en allt större del av marknaden, och kanske den mest intressanta, kommer troligtvis bestå av mindre byråer där man i tighta organisationer satsar på djup förståelse för kundens affärer, extremt hög strategisk och kreativ kompetens samt djuplodande kunskap om människor och deras beteenden.

Dessa, specialstyrkor, samordnar och leder sedan projekt tillsammans med andra disciplinexperter inom pr, event, sponsring, digitala innovatörer etc. Resultatet blir specialanpassade team som baserat på kundens behov är sammansatta i lösa och flexibla konstellationer, som kortsiktigt och långsiktigt kan arbetat ihop. Tillsammans kan de skapa ett erbjudande som matchar de riktigt stora och etablerade, kanske till och med är dom bättre och mer kostnadseffektiva?

Jag tror på liten och rapp. Tack mormor!

För dig som vill vara liten och rapp i stället för stor och slapp så skickar jag med en quicklist:

  1. Djup Affärsförståelse 
  2. Djup människokunskap
  3. Hög strategisk kompetens
  4. Hög kreativ kompetens
  5. Liten och tight organisation
  6. Samarbeta med spetskompetens (artister) inom specifika discipliner

 OBS: Ingen är perfekt, någonsin, och att hårt jobb lönar sig, alltid.

 Kommunikationsgruppen Norrland 2.0 innefattar byråerna: Heja!, Halleluja, Punkt PR och Säljskapet. Tillsammans prognostiserar vi att omsätta ca 35-40 miljoner med ett tjugotal anställda, under 2015. Varje byrå är en tight expertgrupp med hög disciplinkompetens, strategisk och kreativ skicklighet som älskar att samordna och leda projekt tillsamman med andra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s